söndag 27 december 2009

Golden Gai

Igår var vi i Yokohama, en stad strax utanför Tokyo. Med sina 3 miljoner invånare är det Japans näst största stad men kändes som en liten håla :O Där finns Japans största China Town och det var som vilket China Town som helst, en stor det rip-off. Vi stötte på äcklig mat och sviiiindyrt te och hela grejen gjorde mig illamående, speciellt maten som såg ut som om den var dränkt i snor.
I Yokohama såg vi även världens största parishjul, jag lägger upp bilder på det senare idag eller imorgon.

Vi tröttnade ganska snabbt på Yokohama men ändå var klockan runt 8 på kvällen så det fanns ingen tid att åka hem och pusta ut innan det var dags för nästa äventyr i Golden Gai. Golden Gai är ett område i Shinjuku med bara små barer. Barerna har ofta plats för max 7-8 pers och priserna är resonabla för att vara Tokyo (läs: jag tycker de är hutlösa).

För att inte hamna i turistfällan försökte vi nästla in oss långt in i Golden Gais nät men lyckades ändå hamna på en pub som fanns med i franska guideböcker och alla där blandade japanska med engelska. Vi fick sitta precis vid dörren och varje gång någon skulle ut eller in var vi tvungna att ställa oss upp för att de skulle kunna komma förbi. Det kom in en fransk/amerikansk kille som kunde lite svenska och han pratade lite med oss och berättade=SKRÖT om hur mycket han rest och varit överallt. Om jag ska gissa så tror jag att han nämnde att han var advokat i Paris ungefär 7 gånger under vårt lilla samtal. Han sa aldrig vad han hette men jag tippar på Slisken.
Det visade sig att den franska puben stängde kl. 00.00 (de flesta pubar i Golden Gai stänger runt 05.00) så det var bara att hosta upp och gå vidare. Längre ner på samma gata såg vi en skylt där det stod "The Who" och jag tänkte att det kunde vara en bra pub haha. När vi skulle gå upp för den lite engelska (branta och smala) trappan in så hörde vi lite stök från övervåningen där puben låg och sedan såg vi en man som satt på golvet, uppenbarligen väldigt full. Han var helt blodig i ansiktet och sedan blev han utburen av två killar. Sanaz frågade vad fan som var på tok och det visade sig vara så att han inte hade betalat sin nota på baren (här betalar man alltid när man druckit upp allt och inte när man beställer) så de hade sparkat honom med sina martens och sedan hjälpt honom upp och gett honom toapapper att torka sig med. Wiiiierd... men hur som helst bestämde vi oss för att gå till Who-puben ändå och där stannade vi resten av natten. Det kom massor av skumt folk ut och in hela tiden och jag fattade inte att piss av vad som sades under hela natten. Trots det hade jag en riktigt trevlig kväll och det var verkligen inte sista gången jag går till Golden Gai.

05.03 tog vi tunnelbanan hem och idag, 13.15 på dagen mår jag riktigt bra! Helt och hållet redo för en ny dag i Tokyo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar