lördag 26 december 2009

Harajuku

Idag var vi i Harakuju och åt crepes, shoppade, kollade på folk och sånt som man gör i Harajuku. Jag såg sjukt många kawaii-lolita-harajuku-styled girls och provade en sån klänning men nee det blev inte den. Alla japaner verkar vara galna i sötsaker, crepesen i Harajuku (det är där man äter crepes, vet inte varför det är så många creperiestånd där) är proppade med sötad soyagrädde och bär och socker och sås och ännu mer socker, det var gott.harajuku
Dr. Martensaffären i Harajuku
Ett konstgalleri i Harajuku. När vi kom in här så var det en bild på Gustav på väggen! Det var så himla oväntat. Anledningen var att några konststuderande hade för länge sedan tagit kort på folk på gatan när han gick förbi och i slutändan var han den enda som blev med i utställningen.Willy Wonka-chokladAlice i Underlandet är till min stora lycka ganska stort i Japan ^^

Idag var vi inne på typ en (okej, hundra stycken, rockabilly är typ aaaasstort här) rockabillybutik med en jättesöt kassörska som jag hade mitt första japanska samtal med. Jag har alltid lite problem med kassörskor, har t.ex. redan köpt fel bröd och står alltid och ser dum ut och vet inte vad fan jag ska säga när de bugar och babblar, försöker hjälpa mit och framför allt få kontakt med mig. Idag i rockabillybutiken lyckades jag dock föra ett samtal.
Jag: "Konichiwa"
Kassörska: "Konichiwa! bla bla bla"
tystnad
Kassörska "Kawaii"
Jag: "Arigato!!! Kawaii"
Kassörska "Arigato gosimojs" (eller vad fan dom nu säger)

Översättning:
"Hej"
"Hej"
tystnad
"Du är söt"
"Tack, du är söt"
"Tack så mycket"

Tyvärr får man inte ta kort i affärer annars skulle jag tagit ett kort på henne och på när jag provade en lolitaklänning. Imorgon ska vi åka till Yokohama. Känner mig lite skadad av Tokyo redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar